NLFs sikkerhetssystem for sportsfly er godkjent av Luftfartstilsynet
NLFs sikkerhetssystem for sportsfly, Sportsflyhåndboken (SFHB) utgave 9.0.1 ble den 26. mars 2024 godkjent av Luftfartstilsynet. Som tidligere meddelt er BSL D4-8 omfattende endret, og BSL B2-5 er nå historie.
Det som tidligere stod i BSL B2-5 er nå tatt inn i BSL D4-8. Sikkerhetssystemet er omfattende endret blant annet med prosedyrer som gir flere muligheter for å kunne endre MTOM til høyere verdier, noe du finner i vedlegg 5.5 under sikkerhetssystemet for sportsflyging. Sikkerhetssystemet finner du på denne lenke
Treningsprogrammet for VFR natt er også godkjent, og informasjon finner en på nettsiden under Utsjekker.
Aeroprakt- godkjenning for 600 kg
Som eier av en Aeroprakt, er det første du må se etter hvilken tillat avgangsvekt som er oppgitt i POH en til flyet ditt. Har du en A22LS eller en A32 skulle det meste være i orden (ikke A32L)
Når du har sikret deg om at du har oppgitt 600 – 650 kg i POH en. Ser du i vedlegg 5.2 i sikkersystemet om det er noe du mangler her. Forøvrig vil du ettervert få mer info på NLF sine hjemmesider