Ny sportsflyforskrift er vedtatt

NLFs sikkerhetssystem for sportsfly er godkjent av Luftfartstilsynet

NLFs sikkerhetssystem for sportsfly, Sportsflyhåndboken (SFHB) utgave 9.0.1 ble den 26. mars 2024 godkjent av Luftfartstilsynet. Som tidligere meddelt er BSL D4-8 omfattende endret, og BSL B2-5 er nå historie.

Det som tidligere stod i BSL B2-5 er nå tatt inn i BSL D4-8. Sikkerhetssystemet er omfattende endret blant annet med prosedyrer som gir flere muligheter for å kunne endre MTOM til høyere verdier, noe du finner i vedlegg 5.5 under sikkerhetssystemet for sportsflyging. Sikkerhetssystemet finner du på denne lenke

Treningsprogrammet for VFR natt er også godkjent, og informasjon finner en på nettsiden under Utsjekker.

Aeroprakt- godkjenning for 600 kg

Som eier av en Aeroprakt, er det første du må se etter hvilken tillat avgangsvekt som er oppgitt i POH en til flyet ditt. Har du en A22LS eller en A32 skulle det meste være i orden (ikke A32L)

Når du har sikret deg om at du har oppgitt 600 – 650 kg i POH en. Ser du i vedlegg 5.2 i sikkersystemet om det er noe du mangler her. Forøvrig vil du ettervert få mer info på NLF sine hjemmesider